2014/07/16

Veneretkeilyä Saimaalla ja Puulalla

Viime päivinä ollaan veneilty oikein urakalla. Ensin vietettiin viikonloppua aikuisporukalla ystävien kanssa Saimaalla. Vene laskettiin vesille Ristiinassa ja suunnattiin kohti Listingin retkisatamaa. Tuolla pidettiin lounastauko, jolloin nautittiin pulled pork-täytteisiä kylmiä tortilloja. Pulled porkin tein edellisenä yönä ja pakkasin sen kylmänä kylmälaukkuun. Muut täytteet (salaatti, tomaatti, kurkku) pilkoin valmiiksi jo mökillä. Tortillojen lisäkkeenä oli myös Valio Crea pippuri-creme fraîchea sekä valmista salsakastiketta. Helteisen päivän lounas oli tosi onnistunut, mitään kuumaa syötävää ei olisikaan välttämättä mieli tehnyt.

Lappeenrannan satamaan saapuessamme vesillä oli suorastaan ruuhkaisaa. Muistojen Suur-Saimaan ajot järjestettiin lauantaina ja päätesatama sattui olemaan juurikin Lappeenranta.

Lappeenrannan satama on kyllä tosi kaunis. Jos Lappeenranta ei ole ennestään tuttu, suosittelen vierailua sinne!  Linnoitus ja satama-alue ovat todellakin tutustumisen arvoisia paikkoja ja kivoja ravintoloitakin tuolta löytyy. Itse söimme illalla Wanhassa Makasiinissa ja paikkaa voi kyllä suositella hyvin.
Sunnuntaina ajelimme rauhassa takaisin lähtösatamaan. Matkalle sattui mm. Vehkataipaleen kanava, jossa on hauska käsikäyttöinen sulku.
 Partakoskella pidimme ruokatauon. Koska veneessämme ei ole jääkaappia, paluumatka taitettiin ilman isompia eväitä. Veneretkeilyssä parhaita mukaan pakattavia ruokia ovatkin ilman kylmäsäilytystä säilyvät ruuat; hedelmät, pähkinät, suolaiset (ja makeat...) naposteltavat.
///
Eilen teimme veneretken Puulalla. Mukana oli nuorin tytär sekä Onni. Isompi lapsihan on edelleen ratsastusleirillä. Matkaan lähdettiin omalta mökiltä, ja kaupan kautta ajelimme Kangasniemelle, jossa käytiin syömässä.

Onni ei veneessä ole ehkä ihan omimmillaan ja vähän taitaa raukka varsinkinkin aallokossa stressata. Jännittävä venematkailu näkyi illalla nuotiopaikalla, kun uupunut koira meinasi nukahtaa seisaalleen! Oli ihan hämillään, kun suorilta jaloiltaan melkein muksahti maahan.

Huonoilla eväillä ei pidä liikenteessä olla. Illalla söimme ryynimakkaroita ja pesto-fetaleipiä. Ulkona ja retkioloissa kaikki maistuu aina paljon paremmalta!
Onni oli saaressa ollessaan ihan oma itsensä. Pallo oli tietenkin pakattu mukaan, ja viereisen venekunnan jäsenet jaksoivatkin Onnille sitä heitellä.

Aamiainen valmistui näppärästi Trangialla. Murukahvi ja puuro olivat pilvisemmän ja aavistuksen sateisen aamun pelastajat. Kotimatka taittui heikommasta säästä huolimatta onneksi ilman vesisadetta.

Reissu oli tosi onnistunut, vaikkakin pienehkössä päiväretkeilyyn tarkoitetussa veneessä yöpyminen ei ollut mikään unelmien nukkumiskokemus. Vesillä matkan taittaminen on ihmeen paljon letkeämpää, kuin autossa istuminen. Maisemat tietysti ovat yleensä tosi kauniit, joten katseltavaa riittää. Itselläni on veneilystä paljon hyviä muistoja lapsuusajalta, jolloin veneilimme perheen kanssa isommalla retkiveneellä Saimaalla. Toivottavasti omatkin lapset saavat yhtä mukavia muistoja näistä meidän retkistämme.

Mukavaa keskiviikkoa!

-Liina

1. Ihania kesäisiä kuvia! Oikein mukavia ja leppoisia päiviä sinne!

1. Kiitos Ruut! Samoin ihanan lämpimiä kesäpäiviä myös sinulle. :)

2. Ihana kuva etenkin tämä toiseksi viimeinen! Kaikki kohdallaan <3
    Mukavalta näytti teidän kesäretki :)

1. Kiitos Jenni! Itsekin tykkään tuosta toiseksi viimeisestä kuvasta tosi paljon. :) Pilvisellä säällä on muuten paljon helpompi saada onnistuneita kuvia kuin auringossa.

3. Voi miten ihanilta retkiltä nämä kuulostavat, upeita kokemuksia lapsille!
    Ja eväät näyttävät todella herkullisilta :)

4. Loistavia kesäkuvia, kyllä välittyy fiilis!! Lapset ovat varmasti kovin innoissaan noista päivistä<3